Llengua i literatura catalanes
El crèdit de síntesi dels alumnes 3r E.S.O, gira al entorn de la joieria ( el projecte de l'escola d'aquest any). En l'àrea de llengua i literatura catalanes, ens centrem en les perles d'aquesta assignatura. Treballem joies des de la literatura medieval fins als nostres dies, passant per autors (millor dit forjadors) tan coneguts com Ramon Llull, Mercè Rodoreda, Joan Salvat-Papasseit o Quim Monzó. Com també farem menció de la nostra perla més
curiosa i única: els pronoms febles.
Per últim i no menys important, la nostra creació
d’una perla molt especial; el poema.
La Florencia Abarca es sentia inspirada i ha forjat la següent perla:
Els somnis
Apareixen en les nits quan més els necessites,
I se’n van pels matins encara que no els permetis.
Són els que ens ensenyen els nostres profunds desitjos,
És com una
vida perfecte que no coneixem.
Els somnis estan dins del nostre cor,
Vénen quan no els ho desmanes, sempre tenen la raó.
Ells són els nostres més grans anhels,
Són la teva il·lusió I el teu propi cel.
Ells són com un
món nou,
Un paradís temporal que et treu d’aquest sòl
Els somnis es converteixen en passions.
De vegades demostren totes les teves emocions.
Els somnis són
com viure una altra vida,
Jo desitjaria que no fossin fantasies ¡.
Els somnis tan de bo fossin veritat,
Alguns són tan forts que es fan
realitat.
L'Ainhoa Pradas ha triat com a perla:
SALVEM ELS PRONOMS FEBLES
Sembla ser que els pronoms febles no
tenen el lloc que es mereixen entre nosaltres. Us preguntareu: per què? Us
respondré amb una altra pregunta: quan heu escoltat un adolescent dir
“passa-li-ho”, “els ho comunica” o “n’hi
plantava”? Crec que mai.
Així doncs, hem creat aquest petit
dossier sobre els entranyables pronoms febles per donar-los el paper i
protagonisme que mereixen, per tal de
conscinciar-nos a tots.
EL/LA/ELS/LES
1.
CD Determinat à He vist el gos al parc: L’he
vist al parc.
2.
C Atributiu à Aquell noi sembla el més simpàtic: Aquell noi el sembla.
LI (HI)/ELS
1.
CI (masculí o
femení sigular) à Vaig deixar el
llibre a la Clara: Vaig deixar-li
el llibre.
2.
CI (masculí o
femení plural) à Vaig deixar el
llibre als companys: Els vaig deixar el llibre.
EN
1.
S à La Clara va anar al cinema: En va anar al cinema.
2.
C Atributiu à La Nerea és tan
llesta!. La Nerea n’és tan!
3.
CC à Tornava de
l’escola cansada: En tornava
cansada.
4.
COP à La Clara s’ha
tornat molt tranquil·la: La Clara se n’ha tornat.
5.
C Predicatiu à Les noies caminen tranquil·les pel carrer: Les noies en caminen pel carrer.
6.
CN à Vam llegir la
novel·la de fantasia a clase: Vam llegir-ne la novel·la a clase.
7.
C Adjectiu à El riu va ple d’aigua: El riu en va ple.
8.
CD Indeterminat à He vist gossos
al parc: N’he vist al parc.
HI
1.
CC à Viatjaré a París en un any.: Hi viatjaré en un any.
2.
COP à S’havia acostumat a
la teva presència: S’hi havia
acostumat.
3.
C Predicatiu à La Nerea camina tranquil·la: La Nerea hi camina.
4.
CI (en
binària) àVaig donar les claus al conserge: Les hi vaig donar.
HO
1.
C Atributiu à Aquestes noies no
són simpàtiques: Aquestes noies no ho
són.
2.
CD Neutre à Apropa’m el que he comprat: Apropa’m-ho.
SALVEM-LOS!!!
Passa el que has escrit a
la professora à Passa-li-ho
(CD+CI)
Comunica que s’ha suspés la representació als
alumnes à Els ho comunica (CI+CD)
Plantava tomàquets a
l’hort de l’àvia à
N’hi plantava (CD+CCLL)
La perla triada per la Clara Salas ha estat:
TERRA
BAIXA (Àngel Guimerà)
Introducció a l’obra
Terra Baixa és una
obra d'Àngel Guimerà publicada l'any 1897. Es pot considerar que pertany a la
tradició literària del Realisme perquè els seus personatges són de classe
social pobra i no pas gent burgesa, ciutadana, així com també hi trobem
treballadors sotmesos a les ordres dels seu amo, que és “amo de tot”.
Terra Baixa és un
drama, que pertany a la segona etapa (entre 1890 i 1900) de l’obra literària
d’Àngel Guimerà, el seu veritable moment de plenitud en l’escriptura. En
aquesta època va escriure tres grans drames realistes: La filla del mar, Terra
Baixa i Maria Rosa.
Resum de l’argument
En el primer acte hi
ha una presentació dels personatges (és on es mostren els seus caràcters I la
seva situació, la seva importància dins de la trama, la relació que tenen amb
els protagonistes, etc.). En aquesta part es dóna a entendre que en Sebastià i
la Marta, dos dels protagonistes, festegen, però en Sebastià, que ha de pagar
uns deutes, s'ha de casar amb una pubilla de bona família i així fugir de la
ruïna econòmica. Ja que tothom s'imagina que la Marta festeja amb ell, cap
pubilla el vol per marit. Per tapar aquesta situació, ell decideix casar la
Marta amb algú de fora. A través d'en Tomàs, que és l'únic que no sap res del
muntatge, coneix en Manelic, un pastor, a qui proposa en matrimoni la Marta. En
Manelic està molt content, doncs ell estima la Marta. Amb tot això baixa de la
Terra Alta per casar-se amb la Marta, a qui estima purament. Per a ell, el
matrimoni no és de conveniència, sinó d'amor. La Marta, però, no hi està
d'acord, i tot i que en Manelic li fa fàstic, s'hi casa per ordre d'en
Sebastià. Un cop viuen junts, el Manelic s'adona que la Marta no l'estima, i
això el fereix molt.
En el segon acte, en
Manelic ja està casat amb la Marta i sembla que en Manelic només s’entén amb la
Nuri, ja que la resta del poble es riu d'ell. Això atrau l'atenció de la Marta,
que comença a estar gelosa i a veure d'una manera diferent en Manelic. La Marta
explica el seu passat i com va conèixer en Sebastià, a en Tomàs. En Manelic, a
mesura que s'adona del muntatge, s'enfada cada cop més, i cansat de tanta burla
i malícia, vol tornar a la Terra Alta. Aleshores és quan veu que la Marta també
l'estima i tots dos volen fugir, d'en Sebastià i de la Terra Baixa que, segons
Manelic, és plena de boira i falsedat. En l'intent, són interceptats pel
Sebastià i el Mossèn. Quan en Sebastià se n’adona de les intencions d'ells dos,
fa tancar la Marta al molí, sota vigilància dels pagesos i en Manelic és
desterrat de la Terra Baixa.
En el tercer acte, els
pagesos s'adonen de la seva equivocació, ja que haver fet fora en Manelic i
haver seguit les ordres d'en Sebastià, no havia estat tan bona idea. En Manelic
torna a la Terra Baixa per enfrontar-se a en Sebastià i endur-se la Marta que
havia emmalaltit. Llavors la Marta diu que no pot viure sense en Manelic.
Durant l'enfrontament, en Manelic mata en Sebastià i seguidament marxa amb la
Marta a la Terra Alta, ja que la Terra Baixa és una terra egoista i corrompuda.
Valoració
Sens dubte, aquesta és
una de les obres més notables d’Àngel Guimerà, escrita en la seva època amb més
esplendor. L’objectiu que tenia en la seva fase com a productor teatral era
ennoblir la dramatúrgia a Catalunya, cosa que va resultar, tot influenciant-se
en Víctor Hugo i Shakespeare com a exemples a seguir. En les obres que va
elaborar en aquesta etapa, utilitza el realisme i el romanticisme; prenent una
idea de la realitat, imaginant-la, de forma poc imparcial, i també plasma
circumstàncies viscudes de quan ell era jove en els seus protagonistes.
Crec que fou un gran
escriptor i m’agrada el fet que relacionés la realitat de l’època amb una
història dramaticoamorosa. L’obra de Terra Baixa sembla interessant de llegir,
ja que el fet que contingui aquests embolics del típic i atemporal triangle
amorós, fa que sigui un text fresc i entretingut.
La perla que he escollit (sóc en Gerard Vilaró) és Amb el cor a la mà del recull El perqué de tot plegat.
Aquest
és un recull de 30 contes i algunes de les valoracions que se n'han fet són:
“Els relats de Quim Monzó no tenen psicologia
ni missatge, sinó una força penetrant, un humor arrassador i una solidesa
d’ofici excepcional”(Hands-Harald Müller, Frankfurt Rundschau).
Monzó
és un escriptor valent, innovador, de vegades salvatge i sempre impertinent
(Guillermo Altares, El País).
. Aquest conte tracta sobre uns enamorats que
es comprometen a casar-se just el dia de cap d’any. S’acaba l’època d’amistat i
comença el prometatge que els ha de dur al matrimoni. No saben quan es casaran,
només juren amor i fidelitat eterns; el que es prometen és ser cent per cent
sincers. Al dia següent volen anar a dinar. Ella li accepta la proposta però
poca cosa, un parell de tapes i ell, en canvi, prefereix entaular-se. En aquell moment ella li pregunta si vol anar a un japonès, perqué hi van anar l’altre dia i que li
va agradar molt. Ell li contesta que li va semblar bé però que no n'hi havia per tant; que detesta el menjar japonès.a ella li encanta el menjar japoès. Aleshores, com es juren
sinceritat, ell li diu a ella que prefereix substituir la bona cuina per les relacions
públiques. En aquell moment, ella li esbotza que és un imbècil i no es tornen a veure més.
Aquest
conte, el misatge que dona, és que si fòssim cent per cent sincers estaríem sempre barallats, fins i tot per anar a
menjar a un restaurant. Hem de ser sincers però no sempre. La meva
valoració d’aquest relat és que Quim Monzó dóna el misatge que vol amb clau d'humor i originalitat.
Hem de ser sincers cent per cent?
Això m’ha fet pensar: si no ets sincer ets molt fals, per dir-ho
d’alguna manera, però si ets totalment sincer aleshores ets un antipàtic. Personalment recomanaria aquest llibre perquè et parla de valors i té aquest
humor tan especial. Tots el relats tenen missatge i amb aquest humor tan agradable. Si hagués de recomanar tres relats d'aquesta obra serien: Amb
el cor a la Mà, L'honestedat i La inopia. 

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada