LLENGUA CATALANA: Ramon Llull
IMPORTÀNCIA UNIVERSAL DE RAMON LLULL
Ramon Llull es pot considerar el creador de la
prosa literària en llengua catalana. Fou el primer a impulsar el català com a
llengua vàlida per a totes les expressions de la cultura.
Va ser un escriptor, un filòsof, un místic i un
missioner.
Se'l considera el creador de la llengua
literària en català, ja que hi va fer grans aportacions. A partir del seu
objectiu d'universalització de la fe cristiana, va desenvolupar el pensament i
el coneixement del món amb arguments que mai no havien estat explicats en cap
llengua romànica. Temes de filosofia, ciència, religió, el van obligar a eixamplar el lèxic i la
sintaxi de l'estàndard escrit de l'època amb aportacions d'altres llengües,
sobretot del llatí i de l'àrab, en les quals també va composar algunes obres
científiques i apologètiques.
Enllaçant els diversos elements de la realitat,
Ramon Llull va voler construir un sistema per expressar aquest entramat de la
realitat. Perfeccionant i ampliant els mètodes lògics i argumentals platònics i
aristotèlics, l’organització d’aquest implicava els conceptes de Déu, l’home i
el món. El va presentar a través de centenars d’obres, tant de caràcter
filosòfic com literari, entres les quals sobresurten el Llibre de contemplació en Déu
i la que és considerada per molts la primera novel·la, Llibre d'Evast e d'Aloma
e de Blanquerna son fill,, dins
del qual es troba un autèntic tractat de mística poètica, Llibre d’Amic e Amat. El
sistema presentava una gramàtica de la realitat que des de fa segles ha servit
de font d’inspiració per a les diverses disciplines de l’art i del saber. En la
seva obra també es varen recollir els amplíssims coneixements científics i
filosòfics que posseïa.
La varietat i la complexitat de la seva obra
van empènyer Ramon Llull a una constant renovació lèxica. La riquesa i la
varietat del vocabulari patrimonial està present en totes les seves obres. Va
introduir al català una gran quantitat de neologismes provinents fonamentalment
del llatí. El model lingüístic elaborat per ell va significar un salt
qualitatiu extraordinari per a la prosa catalana que venia del llatí vulgar.
Va crear el corrent filosòfic conegut com el
lul·lisme, inspirada sobretot en la seva obra Ars Magna. El lul·lisme combinava la mística amb el racionalisme
per poder convertir als infidels. De fet, una part important de la seva lògica
és considerada una anticipació d’idees que s’han desenvolupat actualment en el
camp de l’estadística i de la informàtica.
Es poden distingir diverses etapes en la
difusió de la seva obra al llarg dels segles. Malgrat la condemna que van patir
injustament algunes de les seves proposicions, el període en el qual va influir
més fou el Renaixement. Fins i tot, el filòsof francès René Descartes, pare del
mètode científic modern, va llegir algunes obres seves. Altres autors
importants que van rebre la seva influència al segle XVII van ser l’astrònom
jesuïta Athanasius Kirchner, el també filòsof Gottfried Leibniz, autor de la
Monadologia, i el benedictí espanyol Benito Jerónimo Feijoo, un dels principals
assagistes europeus del segle XVIII o segle de la Il·lustració. En
l’actualitat, hi ha una Aula Lul·liana de les universitats catalanes que
difonen, a través de congressos i publicacions, la seva figura i la seva obra.
EL BLANQUERNA
Blanquerna o Llibre d'Evast e
d'Aloma e de Blanquerna son fill, més conegut com a Blanquerna (escrita a Montpeller el 1283) és una novel·la de Ramon
Llull que va tenir una enorme influència en la narrativa de l'Edat Mitjana.
L’obra descriu amb molta vivacitat i de manera realista la vida medieval, en
contrast amb les novel·les de cavalleries de l'època.
Seguint la seva vocació religiosa, el protagonista, Blanquerna, inicia una
recerca de Déu mitjançant un viatge vital que el durà a ser monjo, abat, bisbe
i Papa. Finalment esdevindrà ermità, per Llull l'estat de màxima perfecció
espiritual.
La novel·la s'inicia amb el matrimoni d'Evast i Aloma, que, com podem
imaginar, són un model de matrimoni cristià a seguir; tenen un fill,
Blanquerna, que és un fill exemplar. Quan es fa gran, s'ha de casar, almenys
aquesta és la intenció dels seus pares, i li presenten una noia, Natana, model
de virtuts, filla d'una dona vídua. Però Blanquerna els comunica que desitja
dedicar la seva vida a Déu. Convenç Natana que faci el mateix, aleshores ingressen
en un monestir i en un convent respectivament. Blanquerna, gràcies als seus
mèrits, va ascendint dins la jerarquia eclesiàstica i alhora va organitzant a
la perfecció tots els estaments per on passa fins al punt que arriba a ser Sant
Pare. Arribat a aquest punt, organitza el món cristià i un cop complerta la
tasca, es retira de la vida mundana i es fa ermità, la qual cosa li permet una
veritable comunicació espiritual amb Déu, que en definitiva era el seu desig
més íntim.
COMPRENSIÓ LECTORA D’UN
FRAGMENT DEL BLANQUERNA
En la forest1
per on anava Blanquerna, havia un castell molt forts, lo qual era d’un
cavaller, lo qual, per la força del
castell e cor2 era forts de persona e savia molt de fet d’armes, era
molt ergullós e faïa moltes injuries a tots aquells qui estaven entorn sa
encontrada. Un jorn s’esdevenc que el cavaller, tot sol en son cavall, guarit
d’aquelles armes que havia acostumades a portar, feu assalt en un castell qui
era d’una dona que havia molt bella filla. Ventura fo que lo cavaller atrobà la
donzella fora les portes del castell ab d’altres donzelles; e pres aquella, e
en lo coll de son cavall la posà, a força de la donzella e de totes les altres, e entrà-se’n ab ella en lo gran
boscatge. Gran fo lo so e l’encalç qui fo fet al cavaller per ço que li
tolguessen3 la donzella. Dementre que lo cavaller la se’n portava,
la donzella plorava e cridava molt fortment. Un escuder que seguia lo cavaller,
atès lo cavaller e combaté’s ab ell; e lo cavaller nafrà e enderrocà l’escuder,
e aucís-li4 son cavall, e tenc sa via5 ab la donzella envers
son castell.
Segons que ventura
menava Blanquerna per un lloc e per altre. Per la forest, esdevenc-se que lo
cavaller e Blanquerna s’econtraren. La donzella plorava e cridava, e pregà
Blanquerna que li ajudàs [...]
( Amb un eximpli i bones raons, Blanquerna convencé el
cavaller perquè la deixés lliure. Després hagué d’acompanyar la donzella, en el
camí de retorn cap al castell de la seva mare ).
Molt desplac a Blanquerna com havia a eixir de so camí per
acompanyar la donzella que lo cvaller li havia comanada; mas caritat, fortitudo6
lo faren anar ab la donzella envers les partides del castell. Dementre
que Blanquerna anava ab la donzella, Blanquerna sentí temptar son caratge de carnal delit, per la gran
bellea de la donzella e per la soliditat en la qual era ab ella en lo boscatge.
Mas encontinent que Blanquerna sentí la temptació remembrà la metgia7 per la qual hom mortifica tota
temptació, ço és a saber, Déu e la sua passió, e la celestial glòria e les
infernals penes; e gità’s a oració, e demanà ajuda a les set virtuts qui eren en
sa companyia, e remembrà8 la viltat e la sutzetat9 qui és
en l’obra de luxúria, e desirà haver la noble obra qui és en les virtuts con s’ajuden
contra los vicis.
Moltes vegades hac10
Blanquerna temptació de luxúria, dementre que anava ab la donzella, e encontinent11 se donava a oració,
segons que damunt és dit, e mortificava la temptació. Per esperit maligne s’esdevenc
que la donzella hac temptació de pecar ab Blanquerna; e cor no havia la manera
de Blanquerna contra temptació, dix aquestes paraules:
-Sènyer –dix la
donzella- en vostre poder só, e vostres paraules m’han delliurada de les mans
del cavaller. Altre guardo no us pusc fer, mas d’aitant que us podets plevir12
de ma persona a tot vostre plaer.
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada