CIÈNCIES I MATEMÀTIQUES: Al·lèrgies i intoleràncies

Al crèdit de síntesi d'aquest any treballarem la gastronomia en tots els aspectes. A la part de Ciències naturals i matemàtiques hem fet unes estadístiques i una enquesta on ens hem centrat en les al·lèrgies i les intoleràncies. A continuació redactarem les activitats que hem treballat en aquesta secció del crèdit de síntesi. Per fer-ho més didàctic, hem decidit fer unes gràfiques per entendre-ho tot molt millor.
Hem cercat informació per respondre aquestes preguntes;

1) Quina diferència (causes i conseqüències) hi ha entre una intolerància alimerntària i una al.lèrgia alimentària?
- La principal diferència és que les al.lèrgies són degudes al sistema imunològic i les intoleràncies al metabolisme. 
Causes/conseqüències:
A.lèrgies alimetàries: Causades quan el sistema imunitari de l'organisme, que lluita contra les infeccions, detectaun determinat aliment com a invasor. Aixó provoca una resposta: la reacció al.lèrgioca (l'organisme allibera una sèrie de substànvcies quïmiques).

Intoleràncies alimentàries: Causades quan el nostre cos mno és capas de processar determinats compostos dels aliments. Poden causar irritacions al sistema digestiu, entre molts símptomes (nàuses, diarrea, dolor abdominal...).

- A continuació anomenarem les causes de les intoleràncies i al.lèrgies més comunes:

INTOLERÀNCIES

- Llet i derivats: El cos necessita un enzim anomenat lactasa, per digerir la lactosa, que es troba a l'intestí prim i en els intolerants és escàs o no n´hi ha.
- Ordi/farina: És una sensibilització a les proteïnes de l'ordi, les persones celíaques També alliberen molta histamina (provoca símptomes).
- Fruita: És un problema d'absorció de l'intestí de fructosa , que s'acumula al cólon (gasos i diarrea).

AL.LÈRGIES 

- Llet: Les seves proteïnes són les causants de la reacció al·lèrgica.
- Cereals: Contenen proteïnes al.lergèniques.

2) Entrevita sobre all.lèrgies a David Arquuès Sacie.
- A què ets al.lèrgic?
Sóc al.lèrgic a molts aliments com el prèssec, i la meva família, a la pell de la fruita i del tomàquet, a les mongetes verdes i blanques, als fruits secs...

- Des de quan ets al.lèrgic a aquests aliments?
Les al.lèrgies m'han anat sorgint amb el temps, algunes són des de molt petit, altres m'han acabat sorgint.

- Els teus pares tenen al.lèrgies?
Els meus pares no tenen cap al.lèrgia alimentària.

- Que et succeix quan ingerèixes alñgun aliment al que ets al.lèrgic?
Depen de l'aliment, hi ha al.lèrgies que només em provoquen picor al paladar, però hi ha d'altres més fortes que em poden arribar a asfixiar.

- Quina al.lèrgia alimentària és la més forta?
Les més fortes són; al prèssec i a les nous.

- Que passa quan toques un aliment al que ets al.lèrgic?
Hi ha aliments que no em passa res si els toco, però hi ha altres que em provoque inflamació a la pell i altres que m'feguen.

- Que prens per combatre aquestes al.lèrgies?
Prenc unes pastilles quan em dona al.lèrgia.

- En cas que t'ofeguis que has de fer?
Tinc adrenalina per casos extrems d'ofegament.

- Creus que amb els anys et opoden surgir de noves?
Sí, ho tinc molt present, encara que no crec que siguin moltes.

- Fas proves mèdiques d'al.lèrgia? Cada quan? Com són? 
Sí, faig proves cada any. Consisteixen en fer unes petites punxades als braços en les que més tard em posen unes gotes dels aliments disolts en líquids els quals podria tenir al.lèrgia o en tinc. S'esperen uns trenta minuts i sorgeix una petita zona vermella (semblant a una picada de mosquit) i si és petita vol dir que és un petit grau d'al.lèrgia. Si és gran el grau és major. En cas de que no surti vol dir que no tinc res.

3) Cerca estadístiques per conèixer la incidència d'aquestes malalties provlemàtiques alimentàries:
-A nivell europeu (al·lèrgies)




-A nivell mundial (al·lèrgies)



-A nivell europeu (intoleràncies i al·lèrgies)


-A nivell mundial (intoleràncies i al·lèrgies)







Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EDUCACIÓ FÍSICA: Entrenament a casa en temps de Covid-19

MATEMÀTIQUES: Els castellers

TECNOLOGIA: Les impressores 3D